این روزها اینستاگرام یکی از محبوبترین اپلیکیشنهاست که کاربران فعال زیادی در سراسر دنیا و از جمله ایران دارد. یک زمانی مردم از این شبکه اجتماعی فقط برای سرگرمی و به اشتراک گذاشتن عکس استفاده میکردند؛ اما حالا بسیاری از افراد به منظور توسعه کسبوکار و ایجاد برند شخصی خود و بازاریابی و درآمدزایی از آن استفاده میکنند. حالا اینستاگرام مثل یک بازار بزرگی شده که هر فروشندهای در گوشهای از آن ایستاده و مشغول فروش محصولات یا خدمات خود است؛ درست شبیه بازارهای محلی قدیم و بازارهای روز که هر فروشندهای یک طرف آن در حال داد زدن برای فروش سیبزمینی و پیاز و دمپایی و لباس و مابقی چیزها بود. حالا آن بستر سنتی تبدیل به بستر آنلاین شده و فروشندهها بساط خود را در اینستاگرام پهن میکنند. اما فعالیت و موفقیت در اینستاگرام هم به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها کیفیت و اعتمادسازی است.
در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر کیفیت محصولات/خدمات و جلب اعتماد مشتریها/مخاطبان بر موفق شدن در اینستاگرام بپردازیم و بگوییم که اعتماد یا کیفیت کدام عامل موفق شدن و افزایش فروش در اینستاگرام است.
تضمین موفقیت با افزایش کیفیت و جلب اعتماد
موضوع مقاله ما این است که اعتماد یا کیفیت کدام تضمین موفقیت و افزایش فروش در اینستاگرام است؛ در حقیقت جواب این است که هر دو. در واقع نمیتوان هیچ کدام از این دو را مهمتر از دیگری دانست و از هم جدا کرد؛ زیرا افزایش کیفیت و اعتمادسازی به صورت مکمل باعث رشد و پیشرفت اشخاص و کسبوکارها در اینستاگرام میشوند. در این بازار شلوغ اینستاگرام شما باید محصولات و خدمات باکیفیتی ارائه دهید و برای عرضه این محصولات/خدمات به مخاطبان اعتماد آنها را جلب کنید.
هر کدام از این دو مورد رعایت نشود اصلا دیگری معنا پیدا نمیکند؛ شما اگر جواب نیاز مشتری را با ارائه محصولات یا خدمات باکیفیت ندهید اعتمادش را از دست میدهید، اگر هم محصولات و خدمات باکیفیتی ارائه کنید اما نتوانید در اعتمادسازی موفق عمل کنید باز به نتیجهای نمیرسید. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کیفیت و اعتماد در کنار هم تضمین موفقیت در اینستاگرام هستند.
کیفیت؛ اولین عامل رضایت مشتری
در اینستاگرام پیج فروشگاهی دارید؟ به فروش خدمات مثلا دورههای آموزشی در اینستاگرام مشغولید؟ بلاگرید و ویدیوهای طنز و سرگرمی میسازید؟ اینفلوئنسری هستید که لحظه به لحظه زندگی خود را با فالوئرهایتان به اشتراک میگذارید؟ هر کسی که هستید و به هر کاری در اینستاگرام مشغولید، چه عرضه محصولات و خدمات و چه بلاگری و موارد دیگر، برای موفقیت در اینستاگرام باید آنچه که به مشتری و مخاطب ارائه میدهید باکیفیت باشد. در واقع کیفیت اولین چیزی است که افراد را تبدیل به مشتریها/ مخاطبان دائم شما یا دشمن شما میکند. هر شخصی زمانی که بخواهد برای دریافت محصولات یا خدماتی اقدام کند به کیفیت اهمیت زیادی میدهد؛ بهخصوص حالا که روز به روز قیمتها بالا میرود کسی دلش نمیخواهد پولش را صرف چیزی کند که کیفیت و کارایی لازم را ندارد.
بررسیها نشان میدهد که بین کیفیت و سودآوری ارتباط مستقیمی وجود دارد. زمانی که به کیفیت اهمیت میدهید در واقع بازگشت سرمایه خود را افزایش داده و به موفقیت در اینستاگرام میرسید. ارتقا و بهبود کارایی و کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه میدهید منجر به افزایش فروش شده و سهم شما از بازار نسبت به رقبا افزایش مییابد. این را هم بگوییم که کیفیت فقط مربوط به محصول نمیشود، بلکه باید فرآیند کار نیز باکیفیت باشد. کالا یا خدمات مورد نظر باید از نظر قیمت، بستهبندی و ارسال (اگر محصول است)، نحوه ارائه (مربوط به خدمات؛ مثلا اگر دوره آموزشی دارید کیفیت ویدیوهای آن اهمیت زیادی دارد) و سایر موارد دارای شرایط مناسب و باکیفیتی باشد تا خریدار متقاعد شود دوباره از شما خرید کند.
افزایش فروش با اعتمادسازی
با جلب اعتماد است که به افزایش فروش و موفقیت در اینستاگرام دست خواهید یافت. این روزها خرید آنلاین بیشتر از هر وقت دیگری رایج شده و بسیاری از افراد و کسبوکارها نیز به منظور افزایش فروش از این پلتفرم استفاده میکنند و توانستهاند به خوبی اعتماد مشتریان خود را جلب کنند؛ اما از طرفی برای عدهای اینستاگرام محل کلاهبرداری و سواستفاده از مردم شده است. با این حال طبیعی است که مشتری وقتی شما را نمیشناسد و بهخصوص برای اولین بار میخواهد از خدمات/محصولات شما استفاده کند در وهله اول تردید کند و کمی ترس داشته باشد. جلب اعتماد مشتری/مخاطب در اینستاگرام چالشی است که همه افرادی که به نحوی در اینستاگرام فعالیت و کسب درآمد میکنند با آن درگیرند.
روشهای جلب اعتماد مشتری
سوالی که مطرح میشود این است که چطور جلب اعتماد کنیم و به موفقیت در اینستاگرام برسیم؟
یکی از روشهای اعتمادسازی این است که محصولاتتان را تضمین کنید. در واقع باید به آنها ضمانت عودت وجه در صورت وجود مشکل و خدمات پشتیبانی بدهید تا آنها با خیال راحت به شما اعتماد کرده و از شما خرید کنند. کار دیگری که لازم است انجام دهید این است که به مشتری نشان دهید واقعی هستید؛ در این صورت مشتری خیلی راحتتر اعتماد میکند. برای مثال عکس و فیلم از خودتان به اشتراک بگذارید، از خودتان ویدیو بگیرید و درباره محصولاتتان و نحوه استفاده از آنها توضیح دهید، پشت صحنه کارتان را به فالوئرها نشان دهید و…
یکی دیگر از بهترین کارها برای جلب اعتماد مشتری نشان دادن رضایت فالوئرها و کسانی است که قبلا از محصولات/خدمات شما استفاده کردهاند. این مورد را اصلا دستکم نگیرید. کاربرها اغلب به نظر فالوئرهای دیگر اعتماد زیادی میکنند و بر اساس آن ترغیب به خرید میشوند. مثلا میتوانید اسکرینشات پیامهای رضایت آنها را استوری کنید یا اگر پیج فروش لباس دارید و مشتری از شما لباس خریده و با آن لباس برایتان عکس فرستاده، با اجازه او عکسش را به صورت پست یا استوری منتشر کنید.
سخن پایانی
در نهایت باز هم تاکید کنیم که توجه به کیفیت و اعتمادسازی دو عامل مهم در افزایش فروش و موفقیت در اینستاگرام هستند و اگر به این دو توجه نکنید همه زحمتهای شما به هدر میرود و هر کاری کنید بیهوده است. با ارائه محصولات/خدمات باکیفیت و اعتمادسازی، مشتریها را به سمت خود بکشید و برنده این بازار پررقابت باشید.